30 July 2009

Sudut Pohon Nilai Murni


Lokasi : Di bahagian pertemuan antara susur gajah dan kantin. Bersebelahan dengan Taman
Herba.


Objektif :
 Menjelaskan kepada murid-murid bahawa amalan nilai murni dapat membantu individu mengelakkan diri daripada perbuatan penyalahgunaan dadah dan menghisap rokok.
 Menggalakkan murid-murid membaca nilai dan amalan yang baik.
 Menambah keceriaan pemandangan supaya menarik perhatian murid untuk membaca.


Deskripsi :
Sudut Pohon Nilai Murni diilhamkan berdasarkan kempen kerajaan Kitar Semula dan berfokuskan kepada zaman sains dan teknologi. Penggunaan CD terpakai diaplikasikan memberi makna kempen Kitar Semula oleh kerajaan amat bermakna dan berguna. CD tersebut dapat memberi gambaran kepada murid mengenai penggunaan komputer. Penggunaan komputer dapat membantu murid mencari maklumat berkaitan dengan penyalahgunaan dadah. Selain itu, dengan penggunaan CD memberi impak kepada sistem pencahayaan yang mempunyai kaitan dengan kekuasaan Tuhan. Penerapan nilai murni bermula apabila ada pegangan dan kepercayaan kepada agama.

CD yang tidak berwarna, diwarnakan supaya menjadi cantik dan menarik agar memberi motivasi kepada murid-murid untuk membacanya dan mengetahui isi kandungannya. Tulisan yang dipaparkan boleh dibaca dengan jelas. Diharapkan pohon nilai murni ini kekal di minda murid dengan terteranya nilai yang dibaca akhirnya menjadi amalan mereka.

No comments:

Post a Comment